Az alkímia rövid története Európában és Magyarországon
Az alkímia alapelve az a platóni-arisztotelészi-empedoklészi felfogás, mely
szerint az anyagi világ a négy oselembol: Tuz, Víz, Föld, Levego; illetve ezek
különbözo arányú keverésébol épül fel. A fémek is ugyanilyen összetett testek,
különbözoségüket az alkotórészek eltéro aránya okozza. Minden fém a tökéletességre,
az arannyá válásra törekszik. A transzmutáció tehát a természetes folyamat meggyorsítása.
Tévedés lenne azonban azt gondolnunk, hogy az alkimista kísérletek csupán az
arany eloállítására, és az életelixír megtalálására szolgáltak, és hogy az alkimistákat
a meggazdagodás vágya hajtotta. Az aranycsinálás muvelete a szellemi tökéletességre
törekedés materializálása, annak megmutatása, hogy ha a fémet képes az ember
arannyá változtatni, akkor ezt szellemi szinten is meg tudja tenni.
Az elso alkimista kísérleteket valószínuleg a hellenisztikus kori Egyiptomban
végezték, a folyamat elso ismert leírása a leideni-papiruszokban olvasható.
A legkorábbi alkimisták közül Zozimos, Olympiodoros, Synesios és Maria Judaica
nevét ismerjük. Maria Judaica, a zsidó no volt a laboratóriumi vízfürdo feltalálója,
a franciák ezt az eszközt ezért bain marie-nak (Mária fürdojének) nevezik. Hermész
Triszmegisztosz titokzatos Smaragdtáblájának titkát az alkimista laboratóriumokban,
kolostorokban, titkos társaságokban keresték évszázadokon keresztül. A keresztények
szerint a zsidók is ismerték az alkímia titkait. Gyakran olyan rabbik is hittek
az alkímiában, akik nem foglalkoztak vele a gyakorlatban, de úgy vélték, hogy
a Biblia kiemelkedo szereploi ismerték ezt a tudományt. Szerintük ennek a tudásnak
volt köszönheto, hogy az emberek az özönvíz elott olyan magas kort értek meg,
mint Mathusalem. Salamonról is tudható, hogy Sába királynojétol ajándékba kapta
a Bölcsek Kövét. A VIII. századtól az arab világ vált meghatározóvá az alkímia
történetében. Dzsabir Ibn Hajjám kétezer könyve, a Dzsabir kódex a XIII. századi
latin fordításában, melyet Geber kódexeknek neveznek, nagy hatással volt az
európai alkímia kialakulására. Az arabok hite szerint az égi és szellemi szférák
befolyásolják az oselemek keveredését, így az asztrológia, majd a számmisztika
is részévé vált a középkori alkímiának. Európában a XII.-XIV. században a keresztény
egyház tiltása ellenére olyan ismert személyek is folytattak kísérleteket, mint
Albertus Magnus, Aquinói Szent Tamás, vagy a ferences-rendi szerzetes, Roger
Bacon. A XV. század reneszánsz alkímiájának jellegzetes alakja a félig mágus,
félig tudós Doktor Faustus. A kor legkiemelkedobb alakja Paracelsus volt. Paracelsus
természettudós, filozófus és orvos volt. Panteista felfogása szerint Isten a
természetet nem befejezettnek alkotta meg, és az ember feladata az, hogy a természeti
folyamatokat megismerje és ezáltal a maga számára tökéletessé tegye. Paracelsus
azt hirdette, hogy maga a Teremtés is kémiai folyamat volt, így tehát amiként
a természetben, úgy az emberben is az alkímiai átalakulások a döntoek. Paracelsus
és követoi teremtették meg az orvosi kémiát, a jatrokémiát, és munkásságuk a
kémia tudományának közvetlen elofutáraként tekintheto.
Magyarországon a XIII. századtól ismertek adatok az alkímia ismeretérol és muvelésérol,
jórészt a papság körébol, hiszen ok voltak a korabeli muveltség hordozói. Késobb
azonban a kolostorokból a pápai tiltások miatt kiszorult az alkímia, ezért az
"aranycsinálók" királyi, foúri udvarokban folytatták tevékenységüket. A legismertebb
magyar alkimista Melchior Miklós (Melchior Cibiniesis Ungarus) volt, aki II.
Ulászló, majd II. Lajos szolgálatában állt, és a transzmutáció folyamatát mise
formájában írta le. Zsigmond király felesége, Cillei Borbála maga is alkimista
hírében állt, és Mátyás udvarában is megfordultak alkimisták, például az olasz
Marsilio Ficino. Több magyarországi alkimista került ki az úgynevezett cementesek
közül. Ok az arany és ezüst elválasztását tuzi úton végzo aranyolvasztó és finomító
mesterek voltak. Kolozsvári Cementes János naplójában alkimista recepteket,
és a bölcsek kövének eloállítási módját közli.
Magyarországot gazdag aranylelohelyei miatt olyan híres külföldi alkimisták
is felkeresték, mint Paracelsus. Johann Joachim Becher számolt be gróf Forgách
Ádám tábornok kísérleteirol és az aranytermo tokaji szolo legendájáról. II.
Rudolf prágai udvarában John Dee, Edward Kelly, a lengyel Michael Sedivogius
is járt. A leghíresebb magyar alkimisták közt említhetjük gróf Batthyány Boldizsárt,
és Bánfihunyadi Jánost, aki Londonban tett szert hírnévre. A XVIII. században
foleg a rózsakeresztesek és szabadkomuvesek körében találkozhatunk alkimistákkal,
és a jatrokémia is nagy népszeruségnek örvendett. Jatrokémikus volt Puky Ferenc,
Csuzi Cseh János, és Bácsmegyei István Pál, aki alkimista kísérlet során vesztette
életét. Késobb Pozsony lett az alkímia magyar központja, itt dolgozott Wallazky
János, és Bél Mátyás. Mária Terézia 1768-as rendeletében megtiltotta ennek a
titkos tudománynak az uzését, mégis az o testorségének egyik tagja, Báróczi
Sándor volt az, aki 1810-ben megjelentette alkimista írását, A mostani adeptus
címen.
Az alkímia a kémia elofutára, elokészítoje is volt, a kémia támaszkodott az
alkímiai kísérletek megfigyeléseire, módszereire, eszközeire, mint például a
desztilláció, az ötvözetek eloállítása, a lepárlás, és felhasználta a lombikokat,
kemencéket. Henning Brand alkimista fedezte föl 1682-ben a foszfort. Johann
Friedrich Böttger pedig berlini patikusinasként folytatott alkimista kísérleteket,
melyek során 1708-ban, Meissenben rábukkant a porcelán alapanyagára, a kaolinra.
Ma az alkímiát az aranycsináló szélhámosokkal hozzák összefüggésbe, a történeti
tények figyelembevétele nélkül, mint azt például Móra Ferenc Kincskereso kisködmönjében,
vagy Az aranycsináló címu meséjében olvashatjuk Ez utóbbi mesében egy cseh alkimista
keresi föl Mátyás király udvarát, hogy megmutassa neki tudományát, de "Mátyás
józan elméje nem hitt benne", így jutalom helyett egy üres zsákot ad az aranycsinálónak:
"Rakd bele az aranyat, amit magad csinálsz!" A mese tanulsága pedig a következo:
"Úgy elkotródott az aranycsináló mester, hogy képpel se fordult többet Buda
vára felé, ahol annyi ragyogó arany közt mégiscsak a Mátyás király esze volt
a legragyogóbb arany.